X
تبلیغات
روانشناسی مشاوره - منابع پیشنهادی آزمون کارشناسی ارشد روانشناسی (دولتی/ آزاد و وزارت بهداشت)

روانشناسی مشاوره

اگر استقامت داشته باشي و اراده كني ، بدون شك موفق هستي

الف- منابع وزارت علوم و دانشگاه آزاد:


توجه 1:

 وزارت علوم و دانشگاه آزاد برخلاف وزارت بهداشت منابع کارشناسی ارشد رشته های خود را اعلام نمی کنند، توجه کنید که لیست زیر بر اساس منابع معرفی شده بوسیله مراجع مختلف )و نه وزارت علوم یا دانشگاه آزاد(تهیه شده است. برای دسترسی به تازه ترین منابع باید از اساتید، دوستان و بخصوص کسانی که در چند سال قبل)ترجیحا 2 سال قبل( در مقطع کارشناسی ارشد قبول شده اند کمک بگیرید. هرچند که در طول چندین سال گذشته
تغییر کمی در این منابع صورت گرفته است. لیست منابع معرفی شده در زیر شامل همه منابعی که احتمالا از آنها سئوال طرح می شود نمی باشد. اما سعی شده است که در لیست زیر مهمترین کتب منبع با رعایت اختصار و صرفه جویی معرفی شوند.


توجه 2:

راهنمایی‌های زیر در مورد چگونگی مطالعه، در موفقیت بیشتر شما موثر خواهد بود، بهمین خاطر آنها را با دقت بخوانید:


1- برای اینکه در مقطع کارشناسی ارشد قبول شوید نیازی به خواندن همه منابع معرفی شده در اینجا و یا هر جای دیگر ندارید! در این مورد حداقل تجربه دیگر دانشجویانی که در سالهای قبل قبول شده اند گویای این مطلب است. لازم به ذکر است که بیشتر سئوالات آزمون کارشناسی ارشد مفهومی هستند و نه مانند کنکور خطی. بدین معنی که اگر داوطلبی مفاهیم دروس رشته خود را بخوبی مطالعه کرده باشد )حال از هر کتابی که آنها را مطالعه کرده است(به آن سئوالها جواب خواهد داد، بهمین خاطر در این شرایط مطالعه کتب مختلف تاثیر اضافی و چندانی بر نتیجه نخواهد داشت. بطور مثال داوطلب در درس آسیب شناسی باید بداند که به باور غلطی که فرد به آن معتقد است و دیگران اعتقادی ندارند گفته می شود. بسیار
Delusion هذیان بدیهی است که تعریف هذیان در همه کتب آسیب شناسی مشترک است و چنانچه داوطلب معنا و مفهوم این
نشانه را بداند به سوالات مربوط به آن می تواند جواب بدهد و برای جواب دادن به سئوالات مربوط به هذیان لزوما نیازی ندارد که همه کتب منبع یا منابع خاصی را مطالعه کرده باشد. البته بدیهی است که این مسئله در مورد سئوالات خطی که متن یک کتاب خاص بصورت سئوال طرح می شود به صورت دیگری است. بهمین خاطر تب مطالعه همه منابع که متاسفانه در تعدادی از دانشجویان وجود دارد بیفایده بوده و راه به‌جایی نمی برد. بجای مطالعه همه منابعی که از مراجع مختلف به دست شما می رسد (که چنین چیزی حتی عملی هم به نظر نمی رسد! )، سعی کنید همان منابع جامع و مهم را بطور دقیق، کامل و با مرور بخوانید. البته پیشنهاد ما این است که برای اینکه مطالعه شما جامع بوده و هم سئوالات مفهومی و هم خطی را در بر بگیرد، به
مطالعه منابع مهم که در اکثر منابع ذکر شده در مراجع مختلف وجود دارند اکتفا کنید و مثلا منبعی را که به وسیله فلان دانشگاه ذکر شده ولی در سایر منابع متعلق به مراجع دیگر معرفی نشده را کنار بگذارید. لازم به ذکر است که سعی شده در تهیه منابع زیر از این اصل تبعیت شود.


2- سعی کنید از هر درس حداقل یک کتاب (و چنانچه منابع آن درس پراکنده و متعدد می باشد بیشتر از یک کتاب) را بخوانید. بدین معنی که هیچ درسی را به نفع سایر دروس کنار نگذارید. لازم به ذکر است که در هر درس تعدادی از سئوالات در سطح دشواری نسبتا پایینی قرار داشته و شما با خواندن حتی یک کتاب از هر درس نیز می توانید به تعدادی از سئوالات آن درس جواب دهید.


3- یک روش مفید در مطالعه برای مقطع کارشناسی ارشد این است که در هر درس یک یا دو کتاب که مهمترین منابع آن درس را تشکیل می دهند مطالعه کنید، سپس به سراغ مهمترین منبع درس بعدی رفته و به‌همین صورت ادامه دهید تا هنگامی که مطالعه مهمترین منابع همه دروس را تمام کنید. به این‌صورت وقت شما بین دروس مختلف توزیع می شود. البته در نهایت این خود شما هستید که با توجه به تجربه قبلی‌تان در مورد اینکه کدام روش برای شما موثرتر است روش مطالعه خود را انتخاب می کنید.


4- بعضی از دروس منابع کمتری دارند مانند درس علم النفس و روانشناسی عمومی و بعضی منابع بیشتر. سعی کنید در دروسی که اکثر سئوالات آن از یک منبع طرح می شود مانند علم النفس، زمان مطالعه آن درس را بر روی همان منبع مهم و اولیه گذاشته و بجای مطالعه منابع بعدی آن درس که تعداد کمی سئوال از آن طرح می‌شود به مطالعه منابع دروسی بپردازید که سئوالات آنها از چندین منبع طرح می شوند مانند درس روانشناسی رشد و...


5- در هر درس با مهمترین منبع که بیشترین تعداد سئوال از آن می آید شروع کنید(و نه با منبعی که کمتری صفحات را دارد!) تشخیص اینکه از بین منابع معرفی شده برای هر درس در لیست زیر کدام منبع یا منابع مهمترند به عهده خود شماست. پیشنهاد ما کمک گرفتن از دانشجویان قبولی در سالهای قبل یا اساتید ( اساتیدی که در آزمون کارشناسی ارشد تدریس می کنند) است.. البته در تهیه لیست زیر نیز سعی شده ترتیب منابع معرفی شده با درجه اهمیت آنها هماهنگ باشند.


6- هرچند منابع دانشگاه دولتی و آزاد تا حد قابل ملاحضه ای با هم اشتراک دارند اما بدیهی است که مطالعه منابع مختص به هر کدام از این دانشگاه ها شانس موفقیت شما را بالا خواهد برد. البته شایان ذکر است که مطالعه منابع دولتی ممکن است به شما در آزمون دانشگاه آزاد هم کمک کند، اما برعکس آن شاید کمتر صادق باشد. در مورد منابع دانشگاه آزاد نوشته شده در اینجا باید با دیگر دوستان و اساتیدتان هم مشورت کنید.


7- تست زدن نه تنها توانایی شما را در این مهارت بالا می برد بلکه شیوه مطالعه کردن و اینکه در هر درس چه مطالبی را و به چه صورت بخوانید به شما یاد خواهد داد. در هر سال تعداد کمی از سئوالات آزمون کارشناسی ارشد از سئوالات سالهای گذشته تهیه می شوند، بهمین دلیل مطالعه سئوالات سالهای پیش وزارت علوم(و نه فقط سئوالات ساخته شده بوسیله موسسات آموزشی مختلف) روشی مقرون به‌صرفه و موثر در کسب نمره بالاتر شما خواهد بود. پیشنهاد ما این است که یکبار بعد از آشنایی مختصر با مطالب هر درس و یکبار نیز بعد از تمام کردن منابع آن درس تستها را مطالعه کنید؛ بار اول به‌منظور اینکه مطالعه خود را چطور تنظیم کنید، چه بخوانید و چطور بخوانید و بار دوم بمنظور آزمون کردن خودتان، کشف نقاط قوت و ضعف خود و دیگری بیاد سپردن تستها بمنظور جواب دادن به تستهای تکراری آزمون کارشناسی ارشد.


1-متون روانشناسی به زبان انگلیسی (دولتی و آزاد)


درس زبان انگلیسی منبع مشخصی ندارد، بصورت تخصصی بوده و نیازمند توانایی خوب شما در دانستن کلمات، اصطلاحات و متون تخصصی روانشناسی و توانایی در حد متوسط در ترجمه کردن و گرامر می باشد. نکات زیر در این زمینه مفید خواهد بود:


1- معادلات انگلیسی و تعریف و مفهوم اصطلاحات تخصصی روانشناسی که در پایان کتاب زمینه روانشناسی هیلگارد(در نوع دو جلدی آن در پایان جلد دو) آمده است را خوب بخوانید.


2- هنگام مطالعه سایر دروس معادل انگلیسی واژه ها، نظریات و اصطلاحات تخصصی روانشناسی که در هر کتاب بصورت زیرنویس آمده اند را حفظ کنید. بطور مثال در درس روانشناسی رشد می خوانید که معادل است و... .
development : انگلیسی کلمه رشد


3- در نهایت موفقیت شما در این درس مستلزم توانایی نسبی شما در ترجمه کردن و دانستن نکات گرامری است. برای بالا بردن این توانایی ها باید به مطالعه هرچه بیشتر متون انگلیسی بخصوص متون تخصصی بپردازید. منبع معرفی شده در زیر برای این منظور مناسب خواهد بود.
- متون روانشناسی به زبان انگلیسی، کیانوش هاشمیان


4- الگوی مطالعه این درس باید متفاوت از سایر دروس باشد، بدین معنی که بجای مطالعه طولانی در یک دوره زمانی محدود به مطالعه هر روزه ولی به مدت محدود (مثلا 45 دقیقه تا یک ساعت) اقدام کنید.


5- برای فرهنگ لغت منبع این درس کتاب فرهنگ لغت روانشناسی، تالیف براهنی و همکاران پیشنهاد

ميشود.


2
- آسیب شناسی و روانشناسی کودکان استثنایی


الف- دانشگاه دولتی:


1- روان شناسی مرضی تحولی، دادستان، جلد 1 و 2، (چنانچه وقت اضافه داشته باشید همچنین ج 3: جلد روانشناسی مرضی کودک، انتشارات سمت
2- آسیب شناسی روانی، روزنهان و سلیگمن، ترجمه یحیی سید محمدی، جلد 1 و 2، انتشارات ساوالان و ارسباران.
3- روانشناسی کودکان استثنایی، ترجمه بهروز میلانی فر
4- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، ترجمه سیف نراقی، انتشارات ارسباران


ب- دانشگاه آزاد:


1- آسیب شناسی روانی، دکتر آزاد، جلد 1 و 2.
2- آسیب شناسی روانی، روزنهان و سلیگمن، ترجمه یحیی سید محمدی، جلد 1 و 2، انتشارات ساوالان و ارسباران.
3- روانشناسی کودکان استثنایی، میلانی‌فر.
4- بهداشت روانی و عقب ماندگی ذهنی، احدی و بنی جمالیف نشر نی.


3- آمار و روش تحقیق


نکته: مبانی امار و رو تحقیق در تمامی کتاب ها یکسان است و در صورتی که فرصت چندانی ندارید، مطالعه سایر منابع در دسترس می تواند تا حد زیادی به شما کمک نماید. همچنین توجه کنید که در این درس (در اکثر سالها)تعداد زیادی از سئوالات از روش تحقیق طرح می شود تا آمار.


الف- دانشگاه دولتی


1- مبانی نظری و عملی پژوهش، دلاور، انتشارات رشد یا روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، دلاور، نشر ویرایش.
2- روش تحقیق در علوم رفتاری، سرمد، بازرگان و حجازی.
3- احتمالات و آمار کاربردی، دلاور، انتشارات رشد.
4- استنباط آماری در علوم رفتاری، حیدر علی هومن.


ب- دانشگاه آزاد


1- روش های آماری در علوم رفتاری، حسن پاشا شریفی و جعفر نجفی زند، انتشارات سخن.
2- روش های تحقیق در علوم رفتاری، حسن پاشا شریفی و نسترن شریفی، انتشارات سخن.



4- روانشناسی رشد

 


الف- دانشگاه دولتی


1- روانشناسی ژنتیک، منصور و دادستان، ج 1 و 2، انتشارات سمت
2- روانشناسی رشد، لورا ای برک، ترجمه یحیی سید محمدی، ج 1 و 2، انتشارات ارسباران
3- رشد و شخصیت کودک، ترجمه مهشید یاسایی
4- پیشگامان روانشناسی رشد، فربد فدایی
5- روانشناسی رشد، جمعی از مولفان (سوسن سیف و همکاران)


ب- دانشگاه آزاد


1- روانشناسی رشد، سوسن سیف، جمیله کدیور و همکاران(جمعی از مولفان)، انتشارات سمت.
2- روانشناسی رشد نوجوانی و جوانی، احدی و نیکچهر محسنی.
3- پیشگامان روانشناسی رشد، فربد فدایی.


5- روانشناسی بالینی(دولتی و آزاد)

 


1- روانشناسی بالینی، فیرس وترال، ترجمه فیروزبخت (فصول 4 تا 1.4
2- نظریه های مشاوره و رواندرمانی، تالیف شفیع آبادی و ناصری.
3- روانشناسی بالینی، حمید پورشریفی، انتشارات سنجش.
4- روانشناسی بالینی، تالیف شاملو.
5- در مورد آزمونهای روانی می توانید از تمام کتاب های آزمونهای روانی استفاده کنید، اما چنانچه وقت و انرژی کافی دارید پیشنهاد ما کتاب راهنمای سنجش روانی، مارنات، ترجمه پاشا شریفی، جلد 1 و 2(به غیر از فصل پرسشنامه کالیفرنیا است) ، در این قسمت آزمونهای وکسلر و
MMPI)) مهم ترند هرچند که در سالهای مختلف ممکن است.آزمونهای متفاوتی مورد توجه طراحان سئوال باشند.


6- روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان


الف- دانشگاه دولتی


1- روانشناسی فیزیولوژیک، ترجمه بیابانگرد، بخصوص ج 2
2- انگیزش و هیجان، مارشال ریو، ترجمه یحیی سید محمدی، نشر ویرایش.
3- انگیزش و هیجان، تالیف کریم خداپناهی.


ب- دانشگاه آزاد


1- انگیزش و هیجان، مارشال ریو، ترجمه یحیی سید محمدی، نشر ویرایش.
2- مبانی روانشناسی فیزیولوژیک، کارلسون، ترجمه مهرداد پژهان، نشر غزل.

  
7- علم النفس

 الف- دانشگاه دولتی:


1- علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی، تالیف حسن احدی و شکوه بنی جمالی، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی
2- روانشناسی شخصیت از دیدگاه اسلامی، علی اصغر احدی، انتشارات امیرکبیر


ب- دانشگاه آزاد:


1- علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی، تالیف حسن احدی و شکوه بنی جمالی، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
2- علم النفس، دکتر کیانوش هاشمیان، انتشارات دانشگاه پیام نور.



8- روانشناسی عمومی(سراسری و آزاد)


1- زمینه روانشناسی هیلگارد، ترجمه براهنی و همکاران.



9- روانشناسی شخصیت (دانشگاه آزاد، گرایش روانشناسی شخصیت)


1- نظریه های شخصیت، شولتز، یحیی سید محمدی، نشر ویرایش
2- نظریه های شخصیت، دکتر سیاسی، انتشارات دانشگاه تهران



ب- منابع کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت:


توجه 1:

 فقط کسانی می توانند در آزمون کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت شرکت کنند که مدرک کارشناسی آنها روانشناسی (کلیه گرایشها) و یا مشاوره باشد. بدیهی است رشته های دیگر حق شرکت در این آزمون را ندارند. در آزمون کارشناسی ارشدروانشناسی وزارت علوم یا دانشگاه آزاد ممنوعیتی از نظر نوع مدرک کارشناسی وجود ندارد و هر کس با هر مدرکی می تواند در این آزمونها شرکت کنند. البته باید عنوان شود که در آندسته از دانشگاههایی (وزارت علوم و آزاد) که آزمون آنها بصورت دو مرحله ای یعنی مرحله کتبی و مصاحبه برگزار می شود، ممکن است فارغ التحصیلان رشته های روانشناسی در اولویت قرار بگیرند.


توجه 2:

آزمون کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت تا سال 1386 به صورت دو مرحله ای برگزار می‌شده است. بدین صورت که 70 درصد از نمره کل داوطلب به نمره کتبی که در آزمون مرحله اول کسب می کرد و 30درصد از نمره نیز به نمره ای که داوطلب در مصاحبه کسب می کرد اختصاص داده می شد. در سال 1387 این آزمون تک مرحله ای شده و فقط نمره مرحله کتبی مورد لحاظ قرار می گیرد. اما منابع غیر رسمی حکایت از این دارند که در سالهای آتی نیز احتمالا آزمون بصورت دو مرحله ای برگزار خواهد شد.


توجه 3:

 لیست زیر بر اساس منابع معرفی شده وزارت بهداشت در سال 1387 و از سایت این وزارت اخذ شده است، لذا ممکن است در سالهای آینده تغییراتی در آن اعمال شود. برای دسترسی به تازه ترین منابع معرفی شده این وزارت در هر سال باید منتظر زمان ثبت نام وزارت بهداشت که منابع هر رشته را در دفترچه ثبت نام و همچنین بر روی سایت خود نمایه می کند باشید، هرچند که در طول چندین سال گذشته تغییر کمی در این منابع صورت گرفته است.


توجه 4:

 راهنماییهای زیر در موفقیت بیشتر شما موثر خواهد بود، بهمین خاطر آنها را با دقت بخوانید:
1- کتاب خلاصه روانپزشکی کاپلان (ترجمه رفیعی یا پورافکاری) در آزمون این وزارت بسیار مهم می باشند. ترتیب اهمیت معمولا بصورت جلد 2، جلد 1 و سپس جلد 3 می باشند.
2- از این کتاب نه تنها برای درس روانپزشکی عمومی و فرهنگی که همچنین در دروس دیگر از جمله روانشناسی رشد، بالینی و حتی آمار نیز سئوال طرح می شود. بهمین خاطر شما باید آن فصولی از این کتاب سه جلدی که مربوط به این دروس می باشند مانند فصل روان‌درمانیها که مربوط به روانشناسی بالینی و یا فصل آمار که مربوط به درس آمار و .... را مسلط باشید.
3- مطالعه فصولی که چندان مربوط به دروس جدول زیر نمی باشند مانند فصل مغز و رفتار و... ضرورتی ندارد.
4- هرچند منبع معرفی شده بوسیله وزارت بهداشت خلاصه روانپزشکی کاپلان ترجمه پورافکاری می باشد، اما ترجمه رفیعی و همکاران جدیدتر و روانتر است، بهمین خاطر ما مطالعه این ترجمه را پیشنهاد می کنیم.
5- آزمون زبان این وزارت عمومی می باشد، بهمین دلیل مطالعه همه منابع معرفی شده بوسیله این وزارت ضرورت و امکان ندارد

  

   گردآورنده : مجيد شفيعي اميري دانشجوي كارشناسي ارشد روانشناسي باليني

موفق و پیروز باشید

+ نوشته شده در  سه شنبه دهم آذر 1388ساعت 14:42  توسط حسینعلی قربانی امیر  |